پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 خرداد 1398 - 10:56

طنز سال؛ شروط ارتجاع عرب برای گفتگو با ایران!

عبدالخالق عبدالله مشاور پیشین «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی که برخی معتقدند هم‌اکنون او از مشاوران دولت امارات است، برای گفت‌وگوی کشور‌های عربی خلیج‌فارس با ایران، پیش‌شرط‌هایی مطرح کرد.
نویسنده :
محمدرضا مرادی
کد خبر : 3149

پایگاه رهنما :

عبدالخالق عبدالله مشاور پیشین «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی که برخی معتقدند هم‌اکنون او از مشاوران دولت امارات است، برای گفت‌وگوی کشور‌های عربی خلیج‌فارس با ایران، پیش‌شرط‌هایی مطرح کرد. عبدالخالق هم‌زمان با اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری خلیج‌فارس در مکه در توئیتی، عربستان و امارات را به‌نوعی نماینده دیگر کشور‌های عربی خلیج‌فارس تلقی کرد و شروط گفتگو با ایران را این‌گونه بیان کرد: ۱- توقف ادبیات تهدید‌آمیز؛ ۲- توقف دخالت در امور منطقه؛ ۳- پایان اشغالگری جزایر امارات؛ ۴- توقف برنامه هسته‌ای و موشکی؛ ۵- توقف حمایت از شبه‌نظامیان تروریستی؛ ۶- توقف استفاده از نام خلیج‌فارس. او در پایان توئیت خود به تقلید از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که با دادن شماره تلفن به سفارت سوئیس در تهران، گفته بود منتظر تماس تهران است، نوشت: «اگر ایران با این شروط موافقت کرد، می‌تواند با ریاض تماس بگیرد و این هم پیش‌شماره ریاض است ۹۷۱.» این اقدام را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین طنز‌های سال دانست. در ادامه، چرایی طنز بودن این مسئله تبیین می‌شود.
لاف عربی
کشور‌های عربی در حالی برای شروع گفتگو با ایران پیش‌شرط تعیین کرده‌اند که همه این کشور‌ها در قالب یک ائتلاف نتوانسته‌اند فقیرترین کشور عربی یعنی یمن را شکست دهند. عربستان و امارات با خریدن میلیارد‌ها دلار سلاح در ۵۰ ماه گذشته، نتوانسته‌اند انصارالله را وادار به عقب‌نشینی کنند. بلکه برعکس، انصارالله با رونمایی از پهپاد‌های انتحاری، موازنه وحشت را با متجاوزان برقرار کرده است. در واقع، زمانی که گروهی کوچک و از نظر مالی و امکانات، ضعیف مانند انصارالله یمن (البته انصارالله اکنون دیگر نه‌تن‌ها ضعیف نیست بلکه بسیار قدرتمند نیز شده است) توانسته است قدرت پوشالی عربستان و امارات را ساقط کند، این دو کشور با چه اعتمادبه‌نفسی برای ایران پیش‌شرط می‌گذارند؟ این اقدام را تنها می‌توان لاف عربی تعبیر کرد. پیش‌شرط گذاشتن کشور‌های عربی برای ایران نشان‌دهنده وابستگی بیش‌ازحد این کشور‌ها به آمریکا است چرا که دقیقاً همان اقدام ترامپ در مورد دادن شماره تلفن جهت مذاکره را تقلید کرده‌اند. گویی این کشور‌ها به موجوداتی تبدیل‌شده‌اند که تنها هنرشان تقلید کردن از آمریکا است.
تحلیل شروط ارتجاع عرب برای ایران.
اما جدای از مضحک بودن این شروط، حتی اگر بخواهیم آن را به‌صورت گذرا تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این شروط با هدف ایجاد تنش در منطقه اعلام شده است. این شروط را باید شروطی برای عدم تعامل دانست تا شروطی برای مذاکره و تعامل. همانند دوازده شرط آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران که در واقع، امکان تحقق از سوی ایران وجود ندارد. در رابطه با شرط اول (توقف ادبیات تهدید‌آمیز) باید گفت، ایران تاکنون تهدیدی را متوجه کشور‌های عربی نکرده و بالعکس به ثبات و امنیت در این کشور‌ها کمک کرده است. تنها عربستان، امارات و بحرین هستند که مدعی تهدید از سوی ایران هستند. درحالی‌که دیگر کشور‌های عربی همواره بر نقش ثبات‌زای ایران در منطقه تأکید کرده‌اند. شرط دوم (توقف دخالت در امور منطقه) نیز بی‌اساس و تکرار اتهامات گذشته است. ایران جز با درخواست کشور‌های منطقه، در هیچ کشوری حضور نداشته است. در عراق، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل شکست تروریست‌ها معرفی شد و در سوریه نیز با درخواست رسمی دمشق، ایران به‌صورت محدود حضور نظامی داشت تا با تروریست‌ها مقابله کند. شروط سوم، چهارم و ششم (پایان اشغالگری جزایر امارات، توقف برنامه هسته‌ای و موشکی و توقف استفاده از نام خلیج‌فارس) را باید عجیب‌ترین و مضحک‌ترین شروط مطروحه دانست؛ شروطی که به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران مربوط می‌شود و به همین جهت می‌توان گفت، عربستانی‌ها به دنبال مذاکره و تعامل نیستند، بلکه در پی عدم تعامل و ایجاد تنش در منطقه هستند. در رابطه با شرط پنجم یعنی توقف حمایت از گروه‌های افراطی نیز باید گفت که این عربستان و امارات هستند که باید حمایت خود از گروه‌های افراط‌گرا را متوقف کنند. گروه‌هایی همچون داعش، النصره، احرارالشام و ... که در سالیان اخیر، منطقه را وارد یک دوره هرج‌ومرج و بی‌ثباتی جدی کرده‌اند. عربستان از طرف کشور‌های غربی نیز که حامی آل سعود هستند به‌عنوان منبع اصلی تروریسم معرفی شده است؛ بنابراین این کشور برای فرافکنی از این مسئله، ایران را که پرچم‌دار مبارزه با تروریسم است به حمایت از افراط‌گرایی متهم می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد شروط مطروحه از سوی مقامات اماراتی را نباید چندان موردتوجه قرارداد. چنانچه بسیاری از کاربران در توییتر این شروط را به سخره گرفتند.
واکنش‌ها و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی
کاربران عربی در شبکه‌های اجتماعی این شروط را به‌قدری مضحک دانسته‌اند که نتوانسته‌اند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرند. خانم «شیخه قاسم» استاد رشته فلسفه دانشگاه کویت این توئیت مقام سابق اماراتی را با یادآوری شروط ریاض برای قطر، به‌نوعی ریشخند کرد و در پاسخ نوشت: «نام خلیج‌فارس در منابع قدیمی موجود است. فکر می‌کنم این شروط نشدنی شبیه همان شروط ریاض و ابوظبی برای قطر است. کاربری عُمانی به نام دکتر «محمد الراشدی» در پاسخ به این مقام سابق اماراتی نوشت: «شرط را قدرتمندان می‌گذارند نه طرف ضعیف.» یک کاربر قطری نیز نوشت: «ای گاوووووو. آمریکای ابرقدرت نتوانست با ایران کاری کند. حالا تو کد ۹۷۱ می‌دهی؟»
روزنامه‌نگار کویتی (روزنامه الوطن) به نام «دویع العجمی» نیز در پاسخ به خواسته عبدالخالق درباره نام خلیج‌فارس، نوشت: «در تاریخ اولین کسانی که دریانوردی کردند فارس‌ها بودند نه عرب‌ها. آن‌ها اولین کسانی هستند که راه‌های دریایی را گشودند و ناوگان‌هایی را به آنجا هدایت کردند برای همین خلیج‌فارس نامیده شد... دنیا این اسم را به رسمیت می‌شناسد و همین درست است».

ارسال نظرات